Lajilinjaukset eli mitä lentopallossa harjoitellaan

Tavoitteena on että seurassamme edetään harjoittelussa, testaamisessa, pelaamisessa samaan maaliin eli laadukkaaseen lopputulokseen

Lajilinjaukset ovat erittäin hyvin määritelty Lentopalloliiton toimesta. Pohjoisen alueen linjaukset noudattavat Lentopalloliiton linjauksia ja samoin Kempeleen Lentopallo Ry:n harjoittelutoiminta ja pelikirja noudattaa yhteisiä linjauksia.  

 

 

Seuran valmennus filosofia

Harjoittelu – Yksilöllinen kehittyminen

  • Jokainen pelaaja kehittyy omaa, yksilöllistä vauhtia – erot joukkueen sisällä voivat olla isojakin
  • Eriytä harjoittelua, salli jokaisen harjoitella oman taitotason puitteissa
  • Valmentajan tulee luoda turvallinen ja hyväksyvä oppimisympäristö joukkueeseen, jossa hyväksytään kaikki pelaajat sellaisina kuin he ovat
  • Millaisia oppijoita sinun joukkueessasi on? Millaisia persoonia siellä on oppimisen kannalta?
  • Mitä parempi yleistaito pelaajalla, sen paremmin lentopallotaidot kehittyvät
  • Yleistaidoilla voi myös harjoitella lentopallon taitoja: heittäminen, hyppääminen, juokseminen, erilaiset rytmitetyt askelsarjat
  • Pelaajalla on oma kädenjälki myös lentopallotaidoissa – tarvitaan valmentajan ymmärrystä mitä teknisiä juttuja yritetään korjata ja mitä ei
  • Mitkä ovat ne taidon avainasiat, mistä sinä pidät kiinni?
  • Taidon oppimisen alkuvaiheessa varsinkin pienemmillä lapsilla kehu ja kannusta yrittämisestä ja anna teknisiä korjausohjeita vähän, keskity pariin oleelliseen asiaan
  • Huomioi taidon oppimisen vaiheet – alkuvaihe – välivaihe – taidon automatisoituminen
  • Taidon oppimisen välivaiheessa ja automatisointi vaiheessa pelaajalta voi vaatia enemmän
  • Palastele lentopallon suoritukset pienimpiin osiin, joka mahdollistaa osien yhdistämisen myöhemmin
  • Iskulyönnissä harjoittele erikseen hyppysarjaa, käden liikettä heittämällä -> iskulyöntiaskeleet palloon verkolle, kun pallon valmentajalla käsissä -> seuraavaksi koppi valmentajan heitossa
  • Harjoituta välillä kokonaissuoritusta myös, jotta motivaatio oppimiseen pysyy

Ohjaaminen – Kehu ja Kannusta

  • Kun taito karttuu niin kannusta edelleen ja anna teknisiä ohjeita parista oleellisesta asiasta
  • Anna tilaa pelaajan omalle oivaltamiselle, kysy ensin pelaajan palaute ja anna sitten omasi
    • Kultainen sääntö: viittä yritystä kohden yksi neuvo
  • Miten suunnittelet harjoitukset niin, että tuet pelaajan omaa ajattelua, havainnointia ja päätöksentekoa?
    • Mieti kysymyksiä valmiiksi tukemaan harjoituksiasi, älä tarjoa valmiita vastauksia
  • Katso itse suorittajaa ja suoritusta, älä lopputulosta
    • passiharjoittelussa katso käsiä, jalkoja, ranteiden ojennusta, älä sitä mihin passi lentää
  • Kun oikea suorite on saatu tehtyä, vaadi sen jälkeen aina oikean suoritteen tekemistä
    • Väärät liikeradat eivät tallennu muistiin niin kuin oikeat liikeradat, jos niihin aina pyritään
  • Kehuminen ja kannustaminen ei tarkoita sitä, etteikö oikeita suorituksia pitäisi vaatia

Positiivinen ilmapiiri ruokkii taidon oppimista!

Valmennus

  • Seuramme tukee valmentajien ja ohjaajien kouluttautumista:
    • AOK, 1 –taso, 2 –taso, 3 –taso (osin). Tekniikkakoulu (ehkä tärkein).
  • Apukäsien rekrytointi harjoituksiin ja turnauksiin
    • Pyydä rohkeasti vanhempia mukaan harjoituksiin vaikka palloa heittämään ja kiinniottamaan
  • Ryhmien sisäiset tasoerot ovat luonnollisesti suuria – käytä aikaa suunnitteluun ja harjoitusten eriyttämiseen
  • Suunnitelkaa aina harjoitukset etukäteen. Harjoituksen teema
    • Vaikka vain ranskalaisilla viivoilla, harjoituksiin punainen lanka
    • Pysytkö harjoituksen teemassa?
  • Älkää kuitenkaan lyökö päätä seinään jos joku harjoitus ei vain toimi niin olkaa valmiit muuttamaan harjoitusta. Jos joku taas toimii niin sitä voi vähän venyttää
  • Ryhmän hallinta ja ”kuri” on myös varsin tärkeitä harjoittelussa
  • Lajin sekä sääntöjen arvostus, kasvata pelaajia pienestä pitäen sääntöjä tunteviksi
  • Yhdessä sovitaan harjoitusryhmien/joukkueiden säännöt, jotka lähetetään hallitukselle ja valmennuspäällikölle tiedoksi.

Pelaaminen

  • Jokaiselle pelaajalla on oltava mahdollisuus pelata tasoisessaan joukkueessa.
  • Pelaajat kehittyvät hyvin eri aikaan ja valmentajan on tunnistettava sekä fyysiset että psyykkiset ominaisuudet pelaajassa, jotta hän kykenee pelaamaan oikealla tasolla
  • Kiirettä ei pelaajien kanssa ole, mutta myöskään innostusta ei pidä sammuttaa liialla varovaisuudella
  • Pelaamisessa on tärkeintä oppiminen, onnistuminen, ”hyvä henki” , kannustaminen, epäonnistumisen oikeanlainen käsittely (joukkue ja myös valmentaja) 
  • Pelaamista varten harjoitellaan eli se on se juhlapäivä.

Valmentajan tehtävä on kannustaa rohkeisiin, oikeanlaisiin lentopallosuoritteisiin myös pelien aikana vaikka niillä ei voittoja tulisikaan.

Kempeleen Lentopallo ry
Evästeiden asetukset

Tämä verkkosivusto käyttää vain vähän evästeitä, sivustollemme kirjautumiseen ja sivustollemme palaavien kommentoijien tunnistamiseen.

Ylläpitäjän tai käyttäjän evästeet asetetaan tietokoneelle, kun hän kirjautuu sivustollemme. Vierailijan eväste asetetaan tietokoneelle, kun hän jättää artikkeliin kommentin. Kun kommentointilomakkeeseen täyttää nimen, sähköpostin ja url-tiedot, ne tallennetaan hänen tietokoneelleen. Näin ei jokaisella kommentointikerralla tarvitse uudelleen täyttää tietoja.

Ylläpitäjän kirjautumiseväste on välttämätön, mutta vierailijan eväste ei ole välttämätön, se kuitenkin parantaa käyttömukavuutta.